Unge komponister blir til


Av Thomas Møller

Forleden var jeg på besøk hos spente elever i klasse 6A på Hosle skole i forbindelse med deres komponeringsprosjekt. Jeg var invitert og skulle få være flue på veggen i siste fase før ferdigstillelse og innlevering av nye musikalske mesterstykker. Denne dagen skulle det øves på det de selv hadde komponert og for første gang fikk de fremføre musikken for andre enn klassekameratene og musikklæreren. Stemningen i musikkrommet var helspent.

Musikklærer Randi Brudal holdt en kort introduksjon og viste Veslefrikks inspirasjonsvideo før elevene fant instrumenter og formskisser for å sette i gang med øvingen. De kunne nesten ikke vente. En gruppe ble værende i musikkrommet, mens resten ble fordelt på skolens kjøkken, instrumentlageret, et møterom og et klasserom. Jeg tok med meg kameraet og gikk fra rom til rom.

Oscar, Casper og Christopher startet på en helt ny komposisjon.

Maria, Margrethe, Magnus, Nora C og Pernille prøvde å finne flere lyder til stykket de har kalt “Regnskog”.

Flere grupper hadde latt seg inspirere av naturen og i jentegruppen på kjøkkenet kunne Nora fortelle at i hvert fall første vers hadde fått tittelen “Regn”. I videoene under får du innblikk i hvordan de jobbet frem formskissen til verket sitt og høre hvordan det låt da Louise, Iben, Elise, Sofia og Nora fremførte sin komposisjon:

Nå tar hele klassen sikte på å sende inn sine bidrag til Veslefrikkprisen 2017 og håper de får anledning til å fremføre ett av verkene sammen med NRK Kringkastings- orkestret. Og da jeg spurte om de syns det hadde vært morsomt å komponere egen musikk, stemte alle i et unisont JA.