Trinn 4 • Komponere


Nå er det tid for å komponere! … eller…egentlig har dere komponert hele tiden, men nå kan dere planlegge alle detaljene i musikken.

Dere har valgt tema, eksperimentert med muligheter og laget en plan – eller en formskisse. Da har dere kanskje også en idé om hva slags musikk dere vil lage:

  • Er det en lydkomposisjon, med stemninger laget i lyd?
  • Eller en låt, med tekst, melodi og komp?

Hvis dere ikke synes noen av disse to valgene passer til å beskrive musikken, så er det helt i orden. Bruk de tipsene som passer for dere.

figur med veldig store ører
Lete med ørene

Det å komponere er på mange måter som å lete med ørene. Derfor er det kjempeviktig å lytte godt – hele tiden.

Lydkomposisjon

Dere kan starte med å sette ut mange ting å spille på. Velg gjerne instrumenter og lydkilder som dere fant fram da dere eksperimenterte. Dette bildet er fra musikkrommet da en klasse komponerte en lydkomposisjon. Her er det både vanlige instrumenter og «skrotinstrumenter»:

instrumenter ligger utover gulvet
Klikk for å se bildet større

Finn en del i formskissen dere vil begynne å jobbe med. Hvis dere er mange som komponerer sammen, så trenger dere ikke starte på begynnelsen. Velg gjerne en del der det er behov for at mange spiller, for da kommer alle i gang.

To forslag til hvordan dere kan begynne:

  • Alle samtidig: Se på formskissen og snakk om hva slags stemning dere skal lage. Så kan alle spille en kort del fra formskissen, gjerne med en dirigent som viser hvor i skissen dere er. Dette kan låte litt kaotisk, men lytt veldig godt etter hvilke lyder som passet.
    • Snakk om det, juster og prøv igjen.
    • Hvordan gikk det nå? Skal noen lyder tas bort? Eller andre legges til?  Litt sterkere eller svakere? Kanskje noen må spille på en litt annen måte?

Sånn kan dere fortsette til denne delen låter OK – og så justerer dere mer senere. Gå videre til en ny del fra formskissen.

  • En og en lyd: La noen komme med idéer. Så bygger dere på, lyd for lyd. Hvilken lyd skal prøves først? Passet den? Skal den spille alene eller sammen med andre lyder? Prøv å spille noen av forslagene, ta en avgjørelse, juster og gå videre.
En låt

Hvis dere lager tekst til musikken er det lurt å jobbe med den nå.

  • Har dere en tekstlinje som sier noe om temaet på en virkelig god måte?
  • Kanskje dere skal ha noen deler som kommer tilbake, som et refreng?
  • Kan teksten beskrive en utvikling, slik at lytteren bare MÅ høre videre?

Når dere lager melodien kan dere huske på dette:

  • Rytmen er ofte viktig for å sette en stemning.
  • Finn en liten melodi-del, et motiv, som kan brukes på forskjellige måter i låta.
  • Repetisjon er viktig i nesten all musikk.
  • Variasjon er også viktig, men det kan bli for mye. Man vil gjerne at delene i låta skal passe godt sammen.
  • Tenk gjerne på å gi melodien en utvikling.
Notere

Notasjon er bare en «huskelapp» for musikken. Dere trenger ikke bruke vanlige noter. Grafisk notasjon, altså tegninger og symboler eller ord, passer vel så bra til noen typer musikk.

En måte er å utvide den formskissen dere allerede har med flere tegninger eller stikkord. En annen variant er å lage helt ny notasjon med utgangspunkt i formskissen. Husk at noen typer musikk låter forskjellig hver gang man spiller den. Det er ganske spennende!

Hvis dere vil bruke vanlige noter, for eksempel hvis dere lager en låt, så kan det være en god idé å skrive notene med et digitalt verktøy som kan spille av musikken. Da får dere hørt om det dere skriver låter slik dere ønsker.

datamaskin og noter
Tips:
  • Bruk formskissen som en plan og nøkkelordene og eksperimenteringen dere har gjort som en idebank. Dere kan selvsagt endre på planen hvis dere finner ut at det er best.
  • Det er ofte spennende å høre på overganger fra noe til noe annet
  • Repetisjon er alltid viktig
  • Og så var det å lete med ørene – lytte, lytt og lytte

Det tar ofte en del tid å få alle detaljer på plass, særlig hvis man er mange som lager musikk sammen. Alle skal jo ha nok å gjøre.

Dere rykker stadig nærmere fremføring av musikken – det er spennende. Det som gjenstår er å øve og så kommer selve fremføringen!