Veslefrikkprisen 2015


Veslefrikkprisen 2015 gikk til:

3.-4. trinn ved Montessoriskolen i Bergen!

Nedenfor kan du lese juryens begrunnelse, se hvem som kom til finalen, høre musikken og se et utdrag av vinnergruppas komponistrapport.

Tittel: Just World and Space

Lærer: Tiril Maria Hoff

Juryens begrunnelse:

«Vinnerbidraget imponerer stort og viser tydelig identitet som bygger på kontrasten mellom det konkrete og abstrakte, – World and Space. Det er visjonært og bygger på en idé som utvikles av fellesskapet.

Utviklingen er spennende og topper seg med det som oppfattes som et stort hyllestkor til verdensrommet før vi bringes tilbake til de glassaktige utenomjordiske lydene – som betoner menneskenes, tross alt, ensomhet i det store golde rommet uten luft.

Komposisjonen som helhet er stor og flott. Den har mange separate forløp og oppbygninger i flere deler, med spennende overganger. Lytteren overraskes stadig underveis.

Instrumenteringen er variert og det er vakkert orkestrert. Hovedtemaet er velkomponert og det er veldig flott at dere spiller mange instrumenter.

En helhetlig, planlagt og fint gjennomført komposisjon!»

vinnerklassen 2015

Og her er alle finalistene:

  • 5. trinn fra Hedemarken Friskole, lærer: Maria Therese Øverby
  • 6b, gruppe 2b, fra Løkeberg skole, lærer: Thor Hauknes
  • 6.-7. klasse fra Valestrand Oppvekstsenter, lærer: Gunvor Tjøstheim Steinsland
  • 3.-4. trinn fra Montessoriskolen i Bergen, lærer: Tiril Hoff
  • 7. klasse fra Kinsarvik skole, lærer: Randi Johannesen
  • 6c fra Bekkelaget skole, lærer Valerio D’Epifanio

VI GRATULERER!

Premien: En drømmedag med NRK Kringkastingsorkestret

Elever og ledsagere reiste til Oslo med fly torsdag kveld og ble tatt i mot på Gardermoen. Vi møtte mange spente barn og voksne! På hotellet fikk alle t-skjorter og buttons. Fredagen startet med øving med KORK. Etter prisvinnerkonserten var det mye energi som skulle ut, og det ble lek og overraskelser i Viegelandsparken. Gjett om det var stor stemning på kveldens festmiddag! Lørdag morgen gikk turen tilbake til Bergen.

Her kan du lese Musikk i Skolens oppsummering etter drømmedagen.

Her er vinnerverket i sin originale form, som sendt inn av barna:

Og her ser du orkesterversjonen - barn i samspill med Kork:

Orkestrert av Helge Sunde. Dirigent: Per Kristian Skalstad

Utdrag fra komponistrapporten:

Intro-del 1:

Introen skal forestille når verdensrommet ble skapt. Så var det lit kaos i verdensrommet og når fiolinen og pianoet kommer er det orden i verdensrommet men lit pang og kræsj fortsatt.

Intro-del 2:

Stemninger i verdensrommet. Høres ut som lyder i verdensrommet. Planeter og meteoritter som suser gjennom verdensrommet.

Hoveddel:

Det begynner å roe seg ned. Harmoni i solsystemet. Spennende klanger og litt kræsj og pang med metoritter og sorte hull og planter.

Det skjer mye forskjelig. Spennende fantastik univers. Alle planeter og solen og mange galakser. Føler uendelig stort spennende og mystisk.

Slutt-del:

Lyder i verdensrommet. Uendelig. Følelse av tid og rom. Planeter som kresjer og så flyr de videre i verdensromet. Vi spiller lysere og lysere toner og så skyter vi rett ut i verdensromet når vi slutter (kom ikke så godt frem i opptaket).

SLUTT

Instrumenter vi bruker:

Vinstettglass med vann: Hele det fantastiske verdensrommet. Magnetisme, planeter og oppbygning. Stemning og lyder i verdensrommet. Kometer som suser forbi og romskip.

Plopp lyder (lages med munnen): Temperatur forskjeller, varme bobler som sprekker, kalde vanndråper som smeller.

Rytme-egg: Hele det fantastiske verdensrommet. Alt har sin plass. Magnetisme og oppbygning.

Fløyte: Mystiske lyder i verdens rommet.

Keyboard: Mystiske lyder i verdens rommet.

Slagverk: Mystiske lyder i verdens rommet. Kometkrasj og meteoritter.

Fiolin: Stille vinder i verdens rommet. Harmoni og orden.

Piano: Det interessante og mystiske verdensrommet. Harmoni

Vi har delvis brukt Veslefrikkmetoden for å komme i gang og til å planlegge videre når vi sto fast. Vi forklarer det vi har gjort gjennom de 6 punktene.

Velge tema:

Vi laget en liste over mulige tema. Vi tenkte på Verdensrommet/Havet/Filmmusikk. Så hadde David en idè og spilte et pianostykke som han hadde laget. World and space. Så ville alle være med.

Eksperimentere:

Han lagde en sang til. Det begynte med piano, så ble det flere og flere som ble med å spille. Vi tok vi med fiolin, fløyte, tromme også tok vi inn rytme- egg og glass. Vi har jobbet med det siden før jul.

Skissere form:

Vi måtte velge litt hva vi skulle gjøre. Først kom hoveddelen med instrumenter. Så kom introen, som har vert litt forskjellig. Så ville vi ha med glassene i introen. Etterpå laget vi slutten som skulle passe samen med introen.

Komponere:

Vi øver og finner på nye ideèr så setter vi det sammen der det passer best. Så finner ville en spille keyboard så en trommer og fløte. Så fant vi på når og hvordan de skulle spille.

Øve:

Vi kan det veldig bra nå. Vi øver masse. Så forandrer vi litt noen ganger.

Fremføre:

Vi hadde gjennom gang og general prøve i går og vi klarte det bra. Men noen glemte å gjøre noe, så kom det litt lyder. Det var gøy og spennende å fremføre musikken. Det var interessant og litt skummelt også. Så falt en ledning ned under opptak fordi jeg kom borti med ryggen… det var skummelt. Det er gøy å øve så mye på musikk og tenke musikk og komponere musikk sammen med klassen. Men vi klarer det bra det er litt vanskelig men vi klarer det bra.

Det er gøy å komponere sanger. Det er litt vanskelig men vi får det til. Musikken vi har laget handler om verdens rommet. Tittelen til musikken er Just world and space.

Vi har tatt mange opptak. Så har vi spilt det for radioen som var på besøk.